Győri László interjúja Karády Viktorral újabb
kutatásairól a honi zsidóság tárasadalomtörténete tárgyában
Múlt és Jövő, 2015, január, 74-83.
Újráz a történelem ?
Kissé több mint egy negyedszázada, hogy egy kitűnő fiatal – számomra
addig ismeretlen – szegedi történész, Marjanucz László megkeresett azzal a
szándékkal, hogy magyarországi tartózkodásom során (1988-ban voltunk s én
Párizsban éltem) interjút csináljon velem a hazai zsidósággal kapcsolatos
kutatásaimról. (Ezek első eredményeit Kende Péter Párizsi füzeteiben már közöltem volt magyarul és Pierre Bourdieu Actes-jában franciául.) Ez lett legelső
Magyarországon saját döntésemmel megjelenő, tudományos igényű közleményem. A
dolog pikantériájához tartozott, hogy az a folyóirat, amely eredetileg megrendelte
a kizárólag szakmai jellegű, politikai felhangoktól teljesen mentes
beszélgetést, végül – miután a szerkesztők tudomást vettek az elkészült
szövegről – elállt a publikálástól. A rendszerváltás előkészítésének politikai
zavarában nyilván még nem tudtak vállalni egy hasonló, a hazai cenzurális
gyakorlattól idegen szellemi beszámolót. Az anyag végül egy másik, éppen nemrég
politikai szankcióval (felülről elrendelt szekesztő-váltással) sujtott havilap két egymás utáni számában látott
napvilágot. Elképzelhető, hogy a frissen politikailag ’rendbeszedettként’ (‘gleichschaltoltként’) ismertté vált orgánum
új szerkesztőjének mintegy önlegetimimációs célokból is jól jött az interjú
közlése.
Most viszont furcsa mód
kisértetiesen hasonló helyzet állt elő. Győri László ugyanattól a folyóirattól
keresett fel, hogy beszámoltasson negyedszázada tervezett vagy konkrétan
kilátásba helyezett kutatásaimról s mellesleg beszélgessen velem egyes a honi
zsidóságot érintő aktuális kérdésekről. A szóbeli szöveget, melynek megkaptam
gépelt változatát, nem tartottam eléggé átfogónak s ezért kifejezetten a
megadott szempontból - hogy legyen benne rövid említés főbb kutatási
eredményeimre – kiegészítettem illetve valamelyest átdolgoztam. Ezekután
azonban a jeles folyóirat szerkesztőjének már nem kellett az az anyag, amelyet
maga rendelt meg.
Hálás vagyok a Múlt és jövő
baráti szerkesztőinek, hogy feltételek és módosítások nélkül vállalták a Győri
László hathatós asszisztenciájával szervezett interjú közlését, bízva abban,
hogy kutatói életutam utolsó előtti szakasza olvasói körében is érdeklődésre
találhat.[1]
KV
Gy. L. : Most,
hogy készültem erre a találkozásra, újraolvastam 1988-ban a Mozgó Világban a zsidó identitás és asszimiláció
kérdéseiről megjelent terjedelmes interjúját. Ennek zárszavában beszélt arról,
hogy milyen irányban és milyen források bevonásával szeretné folytatni
kutatásait. Hogyan alakultak a kutatásai az elmúlt huszonöt évben?
Rengeteg olyan forrással
bővülhetett a kutatás, amiről akkor még fogalmunk sem lehetett, vagy amelyekről
tudtunk ugyan, de föltárásuk elképzelhetetlennek tűnt. Azóta – főképp a
kutatásfinanszírozás átalakulása (nevezetesen az európai kutatástámogatás
kiszélesítése) és a személyes számítógépek hozta technológiai forradalom révén
– a társadalomtörténelmi vizsgálódások módszertani lehetőségei s ezzel együtt
még kiaknázható forrásai is hihetetlenül kitágultak. A zsidóságra vonatkozó búvárkodásaim
ettől újabb impulzust kaptak mind az 1945 utáni, de még inkább az azelőtti évszázadra
vonatkozólag. Kutatásaim spektruma is szerencsésen bővülhetett, anélkül
azonban, hogy tulajdonképp megváltozott volna a korábban is alkalmazott szétágazó
tematikus optika, amelynek már kezdettől fogva voltak demográfiai, politika- és
kultúrtörténeti, valamint - döntően - szociológiai elemei is.
Mint ezt már többször megírtam,
én eredetileg nem is magával a zsidósággal kezdtem foglalkozni, hanem a honi
társadalomtörténet egy sajátos és szintén elhanyagolt szeletével, az
elitképzéssel, ami megfelelt korábbi franciaországi érdeklődési körömnek.
Figyelmem a dualista korra összpontosult kezdetben, de kutatásaim során gyakran
vissza kellett mennem az időben, a 18. század végéig, hiszen például a pesti
orvosi kart akkor alapították. Központi témám tehát a feudalizmus utáni nemzetállam
elitjének kialakulása, képzése és összetétele lett. Munkám során a későbbiekre
nézve meghatározó felismerésre akkor jutottam, amikor 1972-ben beültem az
Eötvös Kollégium levéltárába, és ezzel párhuzamosan a KSH könyvtárában pedig
végigböngésztem a kiegyezés utáni statisztikai szakirodalom iskolázással és
rétegezettséggel kapcsolatos anyagait. különös tekintettel az 1880 utáni
népszámlálásokra és az ezek mellett kiadott évenként vagy évcsoportokra
vonatkozó népmozgalmi, iskoláztatási, népegészségügyi, bűnözési, majd – főként
Budapestre és a világháborúk közötti évekre nézve – lakáspiaci, adózási,
iparügyi s egyéb felvételi eredményekre. Valamelyest ismertem a hasonló francia
és német adatokat, nem ritkán a közép-európaiakat is a Monarchia országait illetőleg.
Ekkor jöttem rá (s ez valódi revelációként hatott), hogy a zsidóság milyen – valószínűleg
egyedülállóan nagy - szerepet játszott a magyar értelmiségben és a művelt
középosztályokban, beleértve természetesen a vállalkozó polgárságot. Ezeknek a
19. század végére kialakult új elitcsoportoknak tagjai szakmák szerint
változóan egy ötödétől feléig vagy túlnyomó többségéig zsidó vallású vagy
családi hátterűek voltak. Egy olyan jelenséggel álltam itt szemben, amelyhez
hasonlóval sehol másutt nem találkozhattam: A modern nemzetállam kiépülésének
személyzete Magyarországon a politikai uralkodó osztály kivételével nagyrészt –
statisztikailag bizonyíthatóan – nem tartozott a ’címzetes nemzettesthez’,
hanem allogén volt, konkrétan német, kisebb mértékben szlovák és döntően zsidó.
Ahogy beleástam magam az
adatokba világossá vált, hogy a magyar helyzetet nem csak a zsidóknak az új
középosztályon belüli magas aránya teszi egyedülállóvá, hanem konkrétan az,
hogy a modernitás minden újat hozó, alkotó, szervező, kreatív területén egyre
meghatározóbb szerepet játszottak az emancipáció után. Tehát például nemcsak
úgy általában voltak fontosak a vállalkozó rétegben és az alkotó értelmiség
modern szeletében, de egyes szolgáltatásokat vagy iparágakat nagyrészt zsidó
szakemberek találtak és fejlesztettek ki. Ez fényesen igazolható olyan teljesen
új vagy megújuló kulturális szakmákban, mint folyóiratok alapítása, tömegsajtó,
fényképészet, filmgyártás és –forgalmazás, könyvkiadás, nyomdászat,
könyvterjesztés s egy sor ún. kulturális közvetítő mesterség. Ha például közelebbről
vizsgáljuk a honi, főképp budapesti és nagyvárosi művészvilágot az előző
századvég óta, vagy még konkrétabban egyes kanonizált alkotóegyéniségek
pályáját – például Bartókét, Adyét, József Attiláét, de ugyanez vonatkozik a
Nyugat szerzőinek zömére is -, rögtön látható, mekkora súllyal vettek részt
életútjuk alakulásában zsidó kritikusok, lapszerkesztők, koncert- és kiállításszervezők,
színigazgatók, barátok, múzsák, feleségek, nem beszélve a műgyűjtőkről, a különböző
megrendelőkről és műbarát szponzorokról. Mindenütt, ahol fejlődés, modernizáció
volt a honban, ott voltak a zsidók, legtöbbször az agens movens szerepében. Ez
azt is jelentette, hogy korán találkoztam nemcsak a politikai felhangokkal
terhelt ’két Magyarország’ koncepcióval (a legtöbbször antiszemita konzervatív
elitek és a liberális, befogadó, nyugatos módon polgárosodó középosztály
szembenállásával) de az Erdei-féle ’kettős struktúra’ elmélet
mentalitástörténeti újraértelmezési lehetőségeivel, sőt kényszerével is. Nem
tartom fontosnak, mint egyesek, hogy pálcát törjünk a ’kettős struktúra’ leíró
munkahipotézise felett vagy elkötelezzük magunkat mellette, de aki a
polgárosodás folyamatait nem csak távolról, elméletileg vizsgálja, hanem
konkrétan számszerűsíthető jelzésrendszerek tükrében, mindenütt igenis a kettős
struktúra vetületeivel szembesül. Ha a zsidók és valamelyest az evangélikusok
és a németség különböző csoportjainak szakmai, iskolai, urbanizációs,
asszimilációs stb. mobilitását közelebbről nézzük – például iskolázási
stratégiáikban és teljesítményekben, értelmiségi szakválasztásaikban, magában a
városiasodás történelmi ritmusában, a magyarosodásban, stb. – állandóan
szembesülünk ezzel a ’kettősséggel’, amennyiben a zsidó és német hátterűeket a
’tiszta magyar’ református, unitárius, katolikus hátterű vagy az egyéb allogén
csoportokkal hasonlítja össze (talán az örmények kivételével, akikre nézve
sajnos csak szórvány adatokat szolgáltatnak a források). Adalékként : az 1900 körüli
évtizedekben a mintegy 18 %-ot kitevő hazai zsidóság és németség a bécsi
egyetemek és főiskolák magyar hallgatóinak abszolút többségét (kb. 56-60 %-át)
tette ki, de ennél még magasabb arányban voltak jelen a pesti Műegyetemen és
orvosi karon vagy a német birodalom egyetemein és főiskoláin.[2]
Hasonló eredményre jutottam legújabb
összefoglaló felvételemben az érettségizők teljesítményére nézve, ahol is
mindig a zsidók, az evangélikusok és a német hátterűek bizonyultak kiemelkedően
jó tanulóknak a szellemi tárgyakból.[3]
(Ez egyébként már a korabeli
szórványosan közölt érettségizői statisztikákból is kiderült...)
A fentiek magyarázzák, hogy kutatásaimnak
egyik fővonala éppen a zsidóság elhelyezkedése lett a honi
társadalomszerkezetben, a polgárosodás és modernizáció folyamataiban s ezen túl
az elitképzésben, ami a polgári középosztály felé vitt.
A másik nem túl eredeti de kutatásaim
szempontjából fontos felfedezésem az volt, hogy Magyarországon még nyugat-európai
mércével mérve is roppant intenzív volt a nemzeti asszimiláció. Ennek mértéke a
jelzések szerint talán csak Németországban volt ennél sikeresebb, legalábbis a
zsidóság kollektív tudatvilágának, önmeghatározásának szempontjából. Maga az
asszimiláció minden városi közegben megtalálható, ahol zsidók vannak, még tőlünk
jóval keletebbre, Lengyelországban és Oroszországban is, de sehol annyira, mint
nálunk. Legfőképpen ez a környező országokban – egyébként igencsak eltérő
okokból és körülmények között - nem kapcsolódott egy olyan erős nemzeti
azonosságtudattal, mint Magyarországon. Ez azért meglepő, mert az ország minden
szempontból elmaradott volt Nyugathoz képest és a helyi nyelv meg kultúra
teljesen marginális Európában, a 19. században még egyes szomszéd
államalakulatokhoz (lengyelek, oroszok) képest is. Így az asszimiláció tétje
tehát egészen más volt, mint egyebütt. Párizsban letelepülni és ’beolvadni a
francia kultúrába’ azt jelentette például, hogy az érintett egy kulturális,
politikai, katonai, stb. nagyhatalom részesévé válik. Magyarnak lenni, magyar
iskolába járni, magyar érettségit szerezni a 19. század végén mondjuk egy Herzl
Tivadar számára ennek nem lehetett ilyen értelme. Hasonlóan elmélyült, tömeges
és sok jelzés szerint sikeres asszimilációra és kultúraváltásra egy
provinciális kultúrállam keretén belül nemigen találni más példát Európában. Sokan
persze el is mentek és más azonosulási és érvényesülési lehetőséget választottak.
Herzl, de még inkább Nordau (a cionizmus két atyja) egyébként mindkét
lehetőségre jó példa: asszimilálódtak ugyan, majd elhagyták Magyarországot. Az
első megtartotta magyar kapcsolatait, a másik alig s nem is ragaszkodott
ezekhez.
Mindenesetre érthető, hogy az
asszimilációs problematika kutatásaim másik fővágányává vált, annál is inkább,
hogy itt a régi demográfusok munkáitól eltekintve majd’hogy teljesen szűz
területeket kellett meghódítani. Főképp az asszimiláció mérhető szociológiai
objektivációi érdekeltek, köztük több, amelyet eddig nem vagy csak nagy
általánosságban érintettek társadalomtörténészek. Ilyen volt a nyelvi magyarosodás
témája[4],
a családnév-magyarosítási mozgalom történelmi dinamikája a 19. századtól a
jelenkorig[5],
a ’ki- és betérési’ illetve ’visszatérési’ gyakoriság erősen történelmi
konjunktúrákhoz kötött fejlődése az utolsó előtti századvégtől a kommunizmus elejéig[6],
a zsidó-keresztény házasságok alakulása az antiszemita kríziseken keresztül az
1945-ös felszabadulást és rendszerváltást követő évekig[7].
Ehhez tartozott a válások és a reverzálisok szociológiája is, melyen továbbra
is dolgozom.
Az asszimiláció intenzitását a
nemzetállam-építés sajátos honi kényszerhelyzete is magyarázza.[8]
Franciaországban a névváltoztatást senki sem erőltette, mert a kutyát sem
érdekelte, hogy valaki breton, elzászi vagy zsidó nevet visel, annyira domináns
volt a többségi franciaság. Magyarországon viszont igenis számított, hogy kit
hogy hívnak, hiszen ez volt az egyetlen olyan alakuló nemzetállam Európában
(valószínűleg az egész világon), amelyben a nemzetszervező etnikum népességi kisebbségben
volt. Így az épülő nemzetállam legitimációjához 1919 előtt igen fontos volt az
allogén kisebbségek nemzeti lojalitása mellett ezek kulturális elnemzetiesítése,
magyarosítása is. Nem szabad elfelejteni, hogy itt csak 1900-ban lépte át a
népesség azt a küszöböt melynél a magyar anyanyelvűek (vagy azok, akik ilyennek
deklarálták magukat) történelmileg először többségivé váltak.
A probléma éppen ott volt, hogy ennek a
’nemzetiesítési ajánlatnak’ – melyet én már korán ’asszimilációs társadalmi
szerződésnek’ minősítettem -, nemigen volt komoly fogadó közege a zsidóságon, a
német katolikusok és evangélikusok egyes szektorain és bizonyos szlovák
kisebbségeken kívül. Ezért a magyar állam erősen motiválta is az asszimilálódni
vágyó zsidókat a feltétel nélküli integráció Közép- és Kelet-Európában másutt
nemigen nyújtott esélyeivel. Ennek fényében lehet értelmezni a kedvező
bevándorlási és letelepedési feltételeket is. Az óriási arányú zsidó
bevándorlást az alakuló nemzetállam elitje végül is jól fogadta. Ez járult
hozzá ahhoz, hogy a magyarországi zsidó népesség a két utolsóelőtti századvég
között több mint megtízszereződött és Európában – sőt akkoriban még az egész
világon - az oroszországi után 1900 körül a messze legnagyobb hitközségi láncolatot
alkotta egy államban. Százezres tömegekben érkeztek a zsidók főképp Galiciából
Lengyelország 1795-ben lezáruló felosztása után. Ha akadtak tiltakozó hangok,
ezeket senki sem vette komolyan. A földesurak pedig többé-kevésbé boldogan telepítették
le birtokaikon ezt az árúcserére beállított, biztos adófizető, bűnözéstől
mentes, a helyi keretekhez hálásan alkalmazkodó, fegyelmezett, írástudó,
előpolgári népességet. Az intenzív asszimilációt ezek az – Európa ezen térfelén
ténylegesen egyedülálló - körülmények motiválták. Ezek a belátások mindenféle
idevágó részlet-kutatásaim háttér-helyzetét is képezték. Így lehet értelmezni
például azt a kirívó adatot, hogy az 1919 előtti évtizedek családnév
magyarosítóinak közel két-harmada a zsidóságból érkezett.
Gy. L. : Ez az
állapot az I. világháborúig tarthatott...
Pontosan. 1919 vízválasztót jelent a magyar zsidóság
történelmében, mint ahogy az egész országéban is.
Gy. L. : Kroó
György Szabolcsi Bencéről írott monográfiájában olvastam Szabolcsi leveleit,
amelyekből kiderül, hogy Szabolcsi, aki az 1920-as numerus clausus miatt nem
tanulhatott magyar egyetemen és ezért Lipcsében végezte tanulmányait, milyen
lángoló patrióta volt. A többi – Magyarországról kiebrudalt, kiutált zsidóval
együtt – milyen hazafias megmozdulásokat szervezett a húszas évek elején. Ez
érdekes mentalitástörténeti adalék lehet.
És máig jellemző. Az izraeli magyarok körében például közismert,
hogy sokan mennyire ragaszkodnak magyarságukhoz. Bizonyítani nem tudom, de több
évtizedes külföldi élettapasztalata azt mondatja velem, hogy a zsidó emigránsok
jobban megőrzik anyanyelvüket, mint a nem zsidók.
Gy. L. : Csurka
István mondta, hogy a zsidók verbálisak. Persze ő nem erre gondolt.
Én ezt nem így fogalmaznám meg, mert a jelenség többtényezős
magyarázatra szorul, de minden bizonnyal fontos eleme a honi azaz mindig külső
nyomásnak is kitett zsidóság mentalitás- és kultúrtörténetének. Összefügg a
kereskedői gyakorlattal, aminek korai falusi – jórészt házaló - formái mindig
verbális kapcsolatokra hagyatkoztak. Ezzel járt többek között a bevándorló
zsidóság többnyelvűsége is, nem beszélve az ortodox vallásosságban a férfiak
számára kötelező s a jesivákban
intézményesített oktatásnál alkalmazott hangos, gyakran többszereplős
mnemotechnikai technikákról. A bóhereknek
hangosan kellett szövegeket nemcsak megtanulni de értelmezni is. A modern zsidó
kultúrszokásoknak ezzel is integráns részévé vált az érvelés. Azonkívül az
önreflekciós késztetés, a család és a hitközség helyzetének tárgyalása, értékelése,
a veszélyhelyzetben a szövetségesek keresése, az esetenként megjelenő
zsidóellenes uszítás vagy erőszakos inzultusok leszerelése, kivédése mind
különös verbális készségeket fejleszthetett ki. Ezek közé tartozott
köztudomásúan a vicc, melyben rendre felismerhetők az öngúny és a
veszélyhelyzetre reagáló akasztófahumor elemei. A keresztény felekezetekben
ilyen hagyomány nemigen fejlődött ki széles körben.
Gy. L. Térjünk vissza a huszonöt évvel ezelőtt kilátásba
helyezett kutatásokra.
Igen korán elkezdett kutatási
témáimat felosztottam kisebbekre. Vizsgáltam a zsidóság 1945 utáni történetét, ezen
belül különösen az identitáshoz való viszony szociológiai adatokkal
objektiválható alakulását. Ezért is foglalkoztam intenzíven a hagyományos
asszimilációs jelzések 1945 utáni alakulásával. Több tanulmányt is írtam az
1945 utáni zsidóság önmeghatározásáról. 1945 előtt kényszerhelyzetek
alakították a zsidó öndefiníciók változásait. 1945 után azonban a túlélők egyedülállóan
’prométheuszi’ helyzetben találták magukat: elvileg szabadon választhattak de a
rettenetes traumaélmény után egyben kénytelenek is voltak újraértelmezni
helyzetüket a társadalomban. Ismerek olyat, aki szekuláris családban nőtt fel,
majd amikor elveszítette a családját, szigorúan elkezdte tartani a
vallást. Ez azonban atipikus választás
volt s inkább az Izraelbe távozók között fordult elő. Az itthoniaknál a kommunizmus
logikus választásnak tűnt, de az antivilágban kialakított ideológiai
beállítódások fenntartása is előfordult, melyek közé tartozott sőt a
sztálinista önkényuralommal fel is erősödhetett az antikommunizmus egyik –
például polgári vagy szociáldemokrata - formája. Mindenképp változott sokaknak
a valláshoz fűződő viszonya. Természetesen az emigrációt választók ilyen irányú
döntéseit a befogadó ország viszonyai is meghatározták. Nem volt ritka a teljes disszimuláció, vagyis
a zsidóságtól való elszakadás, de a zsidó identitás visszaépítése sem, éppen az
emigrációs célpontban élő zsidó közösségbe való betagozódás hatására.[9]
Munkáim fő vonulata azonban a
hosszú távú társadalomtörténeti fejlődésre koncentrált. Ezen a téren többféle nagyobb
kutatói vállalkozásokba kezdtem. Egy fiatal kollégával, Kozma Istvánnal közösen
megjelentettük a névmagyarosítási mozgalom történetéről írott könyvünket, mely
igen extenzív, nagyméretű felvételi adatbankra támaszkodik. Talán az addig
megkísérelt legnagyobb körű prozopográfiai természetűre (ez standardizált
életpálya-adatok sokaságát jelenti), hiszen a névváltoztatási kérvényekben
érintett s egyénileg vizsgált össznépesség száma megközelítette a 24 000-t.
Másik fontosabb témavilágom
demográfiai jellegű. Ezeknek jelentősége számomra kettős. Egyrészt azért, mert
esetenként – ez persze még a bűnözésre vagy az iskolázásra is vonatkozik – a
remek honi statisztikai irodalom már a 19. századra végére is külön országos és
külön budapesti adattömegeket tárt fel, tehát olykor hosszú távon,
rezsimváltozásokon át is követni lehet a jelenségek alakulását.[10]
Másrészt a népességi adatok mindig modernizációs trendekkel is összefüggnek
(akárcsak a bűnözés vagy természetesen az iskolázás), ezek jelzéseiül
szolgálnak. Az ilyen a kutatásaim az 1939, illetve 1945 előtti helyzetre
fókuszálnak, de esetenként továbbmennek a felszabadulás utáni időkig, sőt néha –
amikor a helyi levéltári nyersforrásokhoz is sikerült lenyúlni (Budapesten és
egyes városokban, mint pl. Szegeden, Pécsett, Kassán, Debrecenben), - az 1950-es
évek végéig.[11] Itt számba
jött a születések vallássajátos alakulása, a házasságok (köztük a felekezeti
vegyes házasság), a válások, a halálozás (ezen belül az öngyilkosság és a
halálokok), valamint a morbiditás (betegségek) számainak kor-, nem-,
foglalkozási és ismét csak felekezeti csoportok szerinti változásai, nemegyszer
a budapesti és a vidéki viszonyok szembeállításával. Foglalkoztam ugyan
holokauszt-témákkal is, de kizárólag nagyon konkrét társadalomtörténeti szempontból,
például a demográfiai, azon belül is a halálozási adatok tükrében[12]
vagy az iskolahasználat szempontjából[13].
A publikált havi statisztikákból például – egészen 1944 augusztusáig – vallás
és foglalkozás szerint nyomon lehet követni a Budapesten elkövetett
öngyilkosságok számának alakulását. (Ilyen vidéki adat sajnos nincs.) A német
megszállást követően a zsidók körében ez a szám hirtelen fölszökött, majd
júliusban, amikor leállítják a budapesti deportálási terveket, azonnal
lecsökkent, majd augusztusban és szeptemberben is minimális lesz a szám.
Későbbről nem maradtak fenn adatok. Hasonló számokat ismerünk azonban a ’kitérésekről’
is. Ezek kirajzolják a rövid távú konjunktúrákat, azt, hogy a veszély pillanatnyi
intenzitása hogyan határozza meg a vészhelyzethez kötött egzisztenciális
döntéseket.[14]
Harmadik nagyobb kutatási téma-kötegem
az iskolarendszer működésére vonatkozik. Ennek a fontossága a zsidóság
szempontjából sokszoros. Magyarországon ők voltak az iskolarendszer
legintenzívebb használói már az emancipáció előtti időktől kezdve : az orvoskar
diákjainak harmada már a reformkor végén is zsidó volt. A bevándorló zsidó
férfinépesség volt az induló nemzetállam egyetlen majdnem teljesen írástudó
népessége. Az asszimilációhoz, a kiemelten gyors modernizációhoz, a polgári
szakmai mobilitáshoz a szabadpályák és az értelmiség felé egyaránt a magas
elitiskolai részvétel vezetett.[15]
A látványos ’túliskolázáshoz’ köthető az 1920-as numerus clausus is, az első zsidótörvény az emancipációt
megvalósító európai államokban.[16]
Fontos volt tehát egy sor igen empirikus statisztikai és prozopográfiai
(személysoros) vizsgálattal feltárni a honi iskolahálózat működésének néhány
rendszerszerű sajátosságát. Ezek közé tartoztak elsősorban a hálózat
kiépülésének területi és időrendi adatai, valamint a nemzetiségi, felekezeti és
rétegszerinti beiskolázási gyakoriság változásai a kiegyezéstől a szocialista
fordulatig, illetve az elért iskolázottsági szintkülönbségek mérései társadalmi
rétegek és csoportok, nevezetesen felekezetek között. Erre nézve NagyPéter
Tibor statisztikai mélyfúrásai alapján egy sor megyesoros adatbankot adtunk ki (s
több kötet sajtó alá rendezés alatt áll) az 1910-es népszámlálás levéltári
forrásainak feldolgozásaiból, eddig külön a Dunántúlra, a Felvidékre és
Erdélyre nézve.[17]
Lényeges volt – különösen az 1919-ig csak
elemikkel rendelkező zsidóság elhelyezkedése az elitképzésben kulcsszerepet
betöltő középiskolákban, melyek többsége a régi rendszer végéig vidéken
mindenütt egyházi kezelésben volt. Itt végig kimutatható – sőt a ’keresztény
kurzus’ alatt egyre inkább - a katolikus és a protestáns iskolák igencsak
eltérő befogadási gyakorlata. Az ilyen típusú kutatások megkoronázását
jelentette az a nagyszabású személysoros felvétel is, melyet az 1850 és 1948
közötti érettségiző osztályok diákjairól elvben 1919-ig teljes körben, azután
mintaévekben kíséreltünk meg kitűnő kollégáimmal Nagy Péter Tiborral és Bíró
Zsuzsával az Európai Kutatási Tanács nagyvonalú anyagi támogatásával. Ez az
elég gigantikus - több mint 400 000 diákra kiterjedő – s még feldolgozás
alatti felmérés (melybe beletartoztak az 1900-as évek utáni lány
érettségizettek és kisebb első osztályos mintacsoportok is) kiterjedt az
iskolaválasztásra, az érettségi osztályba jutás esélyeire, a szegregációs jelenségekre
és (tantárgyak szerint külön) a tanulmányi egyenlőtlenségekre. Ez utóbbira
fentebb utaltam a mobilis allogén kisebbségek – zsidók, evangélikusok, német
hátterűek – minden egyéb szempontból is (régió, lakóhely, társadalmi helyzet,
asszimilációs szint) mérhető kitűnőségével kapcsolatban az iskolai
versenyhelyzetben.[18]
Az érettségin túli iskolázás a
művelt elitekhez vezetett a régi rendszerben. Ezek vizsgálatának szenteltem
talán még az előbbinél is nagyobb volumenű kutatásokat. Ezeket már a kezdettől
fogva, 1972-től elkezdtem, anélkül, hogy sok publikációhoz vezettek volna. De
legújabban – éppen a fent említett Európai Kutatási Tanács által nyújtott
támogatás segítségével – sikerült ezeknek empirikus, adatfelvételi részét
lényegében lezárni. Ennek következtében prozopográfiai adatbankok formájában a
beiratkozási anyakönyvek, a vizsgaprotokollok és a diplomások jegyzékei alapján
számítógépeinken vannak az 1870-es évek és körülbelül 1948-1950 között egyetemen
és szakfőiskolán tanulmányokat végző és/vagy diplomát szerző közel összes diák fellelhető
(a források állapota és tartalma szerint többé-kevésbé széles körű) személyes
adatai. 1919-ig kitűnő kollégám Szögi László kutatásai nyomán még a külföldön tanuló
diákság adatait is be tudtuk táplálni adatbankjainkba. Ez több mint 65 egyetemi
kar vagy főiskola diákságát foglalja magában (még akkor is, ha a Svájcban,
Németországban és a Monarchia államaiban képzést nyert diákokat nem bontjuk
szét szakirányok szerint). Nyers számokban ennek a felvételnek a volumene
meghaladja a középiskolai felvétel számait a sokfajta átfedés miatt, hiszen pl.
a külföldön tanulók legtöbbször itthon diplomáztak és sok olyan diák is akadt,
akik egymás után több itthoni vagy akár külhoni karra vagy főiskolára is
beiratkoztak. Ezekből az anyagokból is kiderül, hogy a honi népességben 5 %-ot
kitevő zsidóság a főiskolások és egyetemisták közel negyedét adták az 1920-as numerus clausus előtt, ami a
magyarországi alkulturális jellegű csoportok között teljesen példátlan -
kereken ötszörös ! - túlképviseltettséget jelent. A zsidóságot e téren követő
német hátterűeknél az ennek megfelelő viszonyszám nemigen haladta meg az
1,5-szörös szorzót...A többi felekezeti vagy nemzetiségi rétegre vonatkozó
hasonló jelzések rendre az átlag alatti tartományban voltak. Ezek tehát mindig
kisebb arányban kerültek magas iskolákba, mint ahogy ezt népességszámuk szerint
feltételezni lehetett volna. Az 1920-as numerus
clausus-szal persze ez a helyzet alapjában változott meg. Ennek a
nagyszabású felvételnek a feldolgozása is folyamatban van. Munkacsoportunk
egyes eredményeit azonban fokozatosan publikáljuk. [19]
Végül még három nagyobb
téma-köteget kell említenem a zsidóság témáját is érintő kutatásaim bároly
sommás bemutatásánál.
Egyrészt értelemszerűen nem
kerülhettem el az antiszemitizmus részben változatlan felhangokkal bíró de
jórészt történelmi helyzetekhez kötött problémakörét, melyre vonatkozó munkáim
hozadékát egy párizsi kiadó (La Découverte)
felkérésére a következő hónapokban fogom egy kisebb könyvben összefoglalni.
Másrészt nagy kihívásként kíséreltem meg körbejárni az európai zsidóság
modernkori társadalomtörténetének számomra legfontosabb problémaköreit.[20]
Ennek a munkának eléggé eltérő változatai megjelentek immár több nyelven -
németül, angolul és spanyolul - is. Végül sokat foglalkoztam még párizsi
éveimtől fogva az 1890-es évektől egyre nagyobb méretűvé váló s a világháború
között is (legalább a hitleráj megjelenéséig) tovább dagadó kelet-nyugati
diák-peregrináció kérdéseivel. Ebben a Bécstől Párizsig, Berlinig, Zürichig és
Brüsszelig sokasodó diáktömegben sokhelyütt többségi helyet foglaltak el a kelet-európai
(elsősorban a lengyel- és oroszországi) zsidóság fiai és az idővel egyre
gyakrabban lányai is.[21]
A numerus clausus bevezetése után az
azelőtt nyugaton legtöbbször csak látogatóban járó, egy-egy szemeszter
tartamáig megjelenő honi diákságból zsidó diákok ezrei jelentek meg a nyugati
egyetemeken olyan diplomák megszerzése végett, melyektől elzárta őket a
jogfosztó hazai törvénykezés.[22]
Gy. L. : A
beszélgetésünk elején említett Mozgó Világ-interjút 1988-ban készítette önnel Marjanucz László. Nem
sokkal, alig egy évvel később hatalmas változások kezdődtek az ön által
vizsgált területen is. A magyarországi rendszerváltást követően felpezsdült a
zsidó élet, iskolák és intézmények alakultak, zsidó származású emberek, akik
korábban nem tettek különösebb kárt a vallásban, és nem foglalkoztak
zsidóságukkal, egyszer csak felfedezték zsidó identitásukat. Ezzel egyidejűleg
egyre érezhetőbbé vált az antiszemitizmus is. Korábban nem látott helyzet állt
elő. Sok-sok ember radikálisan identitást váltott.
Ez ismét egy prométheuszi helyzet volt, az emberek előtt új
választási lehetőségek nyíltak, de a választásokat részben külső kényszerek is
befolyásolták, hiszen, mint mondja, 90-91-ben ismét megjelent az
antiszemitizmus. Csoóri Sándornak a Hitelben közölt Nappali hold
című írása nyomán nagy vita zajlott az értelmiség körében, valamivel korábban
pedig Spiró György prófétikus verse váltott ki – sajnos igazoltan - komoly
indulatokat. Valóban teljességgel újfajta helyzetben állt elő, ugyanakkor
tagadhatatlan, hogy ebben ki-ki nagy szabadságot is élvezett. Lehetett
szervezkedni, a zsidóságon belül megjelentek a nyugati zsidó élet
legkülönbözőbb árnyalatai, átrendeződtek az 1950-ben erőszakkal egységesített
és az állami egyházügyi hivatal alá rendelt hitközségi szervezetekből kibúvó
irányok közötti hatalmi, befolyás és szimbolikus tekintély szerinti
erőviszonyok, aminek következtében máig érezhető, újfajta megosztottság alakult
ki. Ennek megvan a maga politikai vetülete is, amennyiben a kormányok pozitív
viszonyra, egyfajta kiegyezésre törekedtek a történelmi egyházakkal, s külön a
zsidóság képviselőivel is. Az egyes kormányok különböző okokból, például az
antiszemitizmus gyanújának elhárítása érdekében, támogatták a zsidó
szervezeteket. Ez a törekvés alapjában véve még most is létezik, mert egy az
Európai Unióhoz tartozó ország külföldi legitimációs bázisának fontos ismérve,
hogy nem létezik állami antiszemitizmus.
Gy. L. Ezt
mostanában a jelek szerint sok minden mással együtt felmondta az állam. Nehéz a
kormánynak a Holokauszt-emlékévben végrehajtott akcióiban a zsidókkal szemben
tanúsított pozitív gesztusokat látni.
Igen, kívülről nézve furcsák és ambivalensek ezek a
kezdeményezések, és valóban, lehet őket akár antiszemitáknak is mondani, annak
ellenére, hogy ennek a kormánycsapatnak igazábol soha nem volt baja a
zsidókkal. Még csak azt sem lehet feltételezni, hogy a regnáló hatalmi
tényezőknek meglennének a megfelelő történelmi emlékeik vagy ismereteik. A
kormányban vagy az uralkodó pártban lévő zsidók ezt valószínűleg könnyen
megerősítenék. Mégis a Horthy-korszakot idézik az olyan kijelentések is,
amelyekben a kormánypárt ellenfeleit ’idegenszívűeknek’ nevezik s kisajátítják
maguknak a történelmi ’nemzet’ képviseletét. Az utolsó száz év politikai
diskurzusainak ismeretében nem kérdés, hogy ebben alig kódolt ’zsidózás’ van. A
rezsim olyan konfliktusokat provokált, amelyek ambivalenssé teszik az állam
szerepét a zsidósághoz fűződő kapcsolatban. Hasonlóra a rendszerváltás óta
eltelt időben nem volt példa – beleértve az első Orbán-kormány idejét is. Ezt
sajnos másképp nehezen lehet értelmezni, mint szélsőjobb szavazóknak tett
gesztust, ezek átcsábítása végett a ’nemzeti együttműködés’ oldalára.
Gy. L. A
kormány a zsidók véleményének meghallgatása nélkül döntött a Szabadság téri
emlékműről és a Sorsok házáról, ami szívós tiltakozást és élénk vitát váltott
ki, a Gábriel arkangyalos-birodalmi sasos giccs előtt alternatív emlékmű épült
cipőkből, fényképekből, kavicsokból és az áldozatok megőrzött tárgyaiból. Az
emberek a Facebookon egy külön ebből a célból indított csoport tagjaiként
megosztják egymással elpusztított családtagjaik történetét, miközben
kormányzati jóváhagyással felerősödött az antiszemitizmus. A kormány kettős
beszéddel igyekszik ellensúlyozni a látszatot. Ennek szemléletes példája a
nyáron, az Erzsébet téren felavatott Wallenberg-emlékmű. Az emlékmű egy üres
pad, rajta Wallenberg elhagyott táskájával. Az avatáson Navracsics Tibor
rokonszenves beszédet tartott, aminek értékéből és hitelességéből azonban
valamicskét levont az a tény, hogy a pad és rajta a gazdátlan aktatáska
mindössze néhány száz méterre található a Szabadság tértől, ahol a
Navracsics-beszéd idején is készenléti rendőrök vigyáztak Gábriel arkangyalra.
Azért valahol az a két Szabadság téri emlékmű nagyon szép
együtt: az egyik egy abszurd történelemképen nyugvó giccs, a másik a Soá
történelmi valóságának egyedi, családi, személyesített s ezért is hiteles,
esetlenségében megrázó dokumentációja. Az elsőt az éj leple alatt állították
fel s azzal, hogy nem is merték hivatalosan felavatni. Ezzel egyben be is
vallották a felállítók, hogy a történelmi valóság szempontjából vállalhatatlan.
Nem úgy mint az ellen-emlékmű, melynek igazságtartalmát a nevesített áldozatok
sokasága szavatolja. Ezzel együtt nem hiszem, hogy a kormány vagy a Fidesz
antiszemitának lenne minősíthető. Marginális jelentőségű politikai manőverről
lehet beszélni a választások előtt. Úgy értékelem, hogy a most hatalmon lévők valószínűleg
teljesen közömbösek a zsidóság tekintetében: ennek egyaránt létezhet pozitív és
negatív értelmezése is. De a Szabadság téri emlékmű tényleg
történelemhamisítás, e mellett teljesen értelmetlen provokáció. Senki sem érti
a dolgot. Tény viszont, hogy az államba vetett bizalom ezzel is csak gyengült.
Nem lehet megbízni egy olyan államban, amely önkényesen, az érintettekkel
történő mindennemű konzultáció nélkül ilyen durva, kegyeletsértő lépésre
ragadtatja magát.
Gy. L. : A
napokban megjelent egy fénykép az újságban, amelyen Lázár János a zsidóság
képviselőivel egyeztetett. Mellette ott ül újdonsült tanácsadója, Zoltai
Gusztáv, a Mazsihisz egykori elnöke, szemben vele pedig a zsidóság képviselői
foglalnak helyet. Négy szervezetről van szó, ezek között van, amelyik a
többinél közelebb áll a miniszterelnök szívéhez. Félve merem megkérdezni, mert
Schmidt Mária is ezzel érvel, de vajon kit képviselnek ezek a szervezetek?
Kertész Imre Végső kocsma című könyvében a
zsidósághoz fűződő viszonyát taglalva azt írja , hogy „A zsidó csak az
antiszemiták számára egyértelmű kategória”. Ha meggondolom, nagyon
sokféleképpen lehet valaki zsidó, a zsidó szervezetek pedig olyan zsidó
származású vagy zsidó identitású emberek képviseletét is ellátják, akik ebből a
képviseletből nem kérnek. Vajon fed-e még valamit a zsidóság fogalma, vagy ez a
mai világban valóban inkább csak az antiszemiták számára értelmezhető?
Azért a hitközségek nem csak a templomba járó zsidókkal
törődnek, sokan segélyt is kapnak tőlük, szociális tevékenységük is van, mint
azelőtt is mindig volt. Számomra a zsidóság semmiképpen sem szubsztanciális,
hanem történelmi kategória, amelyet tudományos szempontból minden történelmi
helyzetben újra kellene konstruálni, mert minden korban, sőt sok szempontból
minden társadalmi helyzetben mást jelent. A kategóriában ugyanis van egy
identitásstratégiai elem, nevezetesen hogy ki minek látja és hogyan akarja
láttatni, bemutatni magát a társadalomnak, a társadalom részéről pedig van egy
definíciós játék, jelesül, hogy kit minek tekint. Ennek, mint tudjuk, súlyos
következményei lehetnek. Ez döntötte el például a vészkorszakban, hogy kit
deportáltak és kit nem. Ez a definíció hihetetlen helyzeteket idézett elő
például akkor, amikor egy családból az apát deportálták, az anyát nem. Vagy
hogy egy gyereket milyen iskolába vettek fel, illetve hogy iskola után hol
talált munkát, hol csinálhatott karriert. Végig a magyar történelmen látni lehet,
hogy minden korszakban létezett egy konstrukciós lehetőség, sőt: konstrukciós
kényszer, amely alapján eldőlt, ki számít és milyen minőségben zsidónak. A ’kaftánosok’
és a ’kávéházi zsidók’ elkülönítése a modern korban nemcsak a zsidóságon belül
működött mint a jó és rossz zsidó szembeállítása, de az uralkodó közvéleményben
is, és nem mindig a ’kávéháziak’ (a modern zsidók) előnyére. Mindenesetre az
1919 előtti liberális nemzetállamban a ’kitéréssel’ (a szó szemantikája maga is
erős : valamiképp a ’normalizálással’, egy abnormis helyzetből való
’kilépéssel’ rímel) az érintettek az állam szempontjából megszűntek zsidónak
lenni, azaz ténylegesen lehettek a nemzeti elit tagjai, akár hadügyminiszterként
is, mint Báró Hazai Samu. Ha az illető nem tért ki, ilyen lehetőség nemigen nyílt
meg előtte. Később is egy unikális ellenpélda volt csak: Vázsonyi Vilmosé, aki
tulajdonképpen történelmünk egyetlen zsidó vallású kormánytagja. (A zsidó
hátterű kommunista vezéreket nem lehet ide sorolni.) Mellesleg már az is, hogy
egy ilyen kivételre külön utalhat a történelmi emlékezet, a honi elmaradottság
közvetett jele. Civilizált és szekularizált demokráciában általában nem tartják
nyilván a zsidó vagy egyéb vallású kormánytagokat, kivéve persze a nácizmussal
fertőzött szélsőjobb oldalán.
Mindez felveti tehát a zsidó
identitás néhány alapvető kérdését. A zsidóság nem általános és folyamatos azonosságot
takaró történelmi kategória, ugyanakkor a kategórián belül mindig van utalás egyfajta
többé-kevésbé fiktív folyamatosságra. Az előzmények nagyon fontosak,
meghatározó például, hogy a család Galíciából jött-e, vagy Prágából, esetleg
Bécsből. Az egyes identitáskonstrukciók történelmileg meghatározottak, s így
változnak, alakulnak az idővel, de mindig kapcsolódnak az előzményekhez. A
zsidóságnak ebben az értelemben konkrét tartalma van: a pesti zsidók például
pénzzel támogatták a szegény orosz zsidók Palesztinába vándorlását az 1881-es nagy
pogromok után, anélkül azonban, hogy később azonosultak volna az 1897 után
intézményesült nemzetközi cionizmus jövőképével. Ahogy a tizennyolcadik
században a Galíciából elvándorló haszidok is számíthattak a magyarországi
hitközségek segítségére. Ez a nemzetközi kapcsolatháló az alapján szövődött,
hogy a különböző beállítottságú, identitású zsidók elismerik és segítik egymást,
anélkül, hogy lényegileg azonosulnának egymással. Mivel társadalmi létük jellege
szempontjából a zsidóknak különböző választásaik lehetnek, történelmileg újra
és újra megkonstruálódtak a zsidó identitás kategóriái. E kategóriák azonban
mindig összefüggnek azzal, ami a szomszédban történik, vagy a múltban történt.
A neológ zsidóság nem értelmezhető az ortodox zsidók nélkül, akiket az előbbiek
hol lenéztek – mint ’maradiakat’ - hol éppen ellenkezőleg, tiszteltek, amiért
régi formájában megőrizték az ősök hitét és vallásgyakorlatát. A ’zsidóság’
mint olyan, szociológiai általánosságban ugyan értelmezhetetlen, de mégis
érvényes kategória, mert a változásban is létezik folytonosság, utalással a ’másfajta’
zsidókra is. Az öndefiníció azt tartalmazza, hogy miben különbözöm a
többiektől. Esetenként még a ’kitéréssel’, az identitás elhallgatásával vagy
megtagadásával is lehet egyfajta zsidó identitást kinyilvánítani. Kovács
Andrásék 1970-es évekbeli vizsgálatából tudni a hatvanas évek kádergyerekeinek
idevágó élményeiről. Amikor ezek úgy értesültek családjukban cenzúrázott
zsidóságukról, hogy az iskolában lezsidózták, esetenként megverték őket, szüleik
ezt azzal szerelték le, hogy „mi kommunisták, nem zsidók vagyunk”. Ezzel a
tagadással is csak egyfajta zsidó identitást erősítettek meg. És persze a
legkommunistább családokban is akadt egy-egy nagymama, aki titokban elvitte az
unokáit a zsinagógába. De létezett más példa is: magam is találkoztam annak
idején olyan kommunista miniszterhelyettessel, aki Jom Kippur-kor böjtölt. Természetesen
nem volt szó nála semmiféle vallásosságról vagy felekezeti hagyománytartásról, csupán
fontos volt számára az elvesztett felmenőkkel így létrehozható szimbolikus-érzelmi
kapocs.
Ez a ’zsidóság’ címszava alá helyezett nagyon
sokféle identitás mégiscsak azt mutatja, hogy itt létező, ha nem is
szubsztanciális, főképp nem állandó kategóriáról van szó. Gyakorlatilag minden
érintett számára amolyan „barkácsolt konstrukció”.[23] Ki-ki maga állítja össze az identitását.
Ebben amúgy a világon semmi rendkívüli nincsen, csak azért tűnik rendkívülinek,
mert a nem zsidó partikuláris identitások általában sokkal kevésbé túlterheltek
múltbeli kollektív traumákkal. Azokat majd’ hogy állandónak lehet tekinteni,
hiszen nem újítják meg őket újabb tényleges vagy potenciális veszélyhelyzetek.
Ennek következtében a veszély-tudat nem tényező az önazonosság kialakításában, legalább
is nem úgy, ahogy ez állandóan jelen van a zsidók oldalán. Maga az egyéni
barkácsolás-kényszer is arra vezethető vissza, hogy nálunk a zsidóknak állandó
nyomáshoz kell alkalmazkodni s ennek eredője hogy valaki mit vállal, és mit
nem. Egy katolikus számára a kérdés, hogy vallásos vagy sem, semmiféle
következménnyel nem jár, nem változik az illető külső besorolása, legfeljebb a
szűkebb hitközösség előtt. Identitásvállalásának nincs tétje. A zsidó
identitásnak ezzel szemben komoly tétje van. Ennek kitörölhetetlen elemeit mindig
ébren tartja a kollektív emlékezet.
Gy. L. : És mi
a helyzet az antiszemiták identitásával? Eleve nehéz meghatározni, hogy mi az,
ami körülvesz bennünket, nacionalista fundamentalista, fasiszta-mutáns, vagy
éppen maffiaállam. Akármilyen meghatározást fogadunk is el, a rendszer épít a
rasszizmusra, szabad teret enged a cigány- és zsidógyűlöletnek. Vajon ez az
antiszemitizmus lehet-e azonos a holokauszt előttivel?
Amit kérdez, alapkérdés. De mint már mondtam, ez a rendszer
nem antiszemita. Nem is fasiszta jellegű, hacsak nem rokonítjuk az olasz típusú
korporatív fasizmushoz (ami azért politikológiailag kérdéses), amelyben azonban
1938-ig szintén nem tematizálódott sem
a társadalmi gyakorlatban, sem az államideológiában a zsidók különállása és elkülönítése....A
jelen hatalmi rendet láthatóan semmifajta kidolgozott ideológia nem
vezérli, egyfajta hagyományos populista-nacionalista – a modern autoriter
kormányokat mindig jellemző – kollektív nárcisszizmus kultuszán kívül. Ráadásul
ezt is csak későn vették át. Viszont egyetértek Magyar Bálinttal és
szerzőtársaival, akik Magyar polip című immár kétkötetes munkájukban a
maffiaállam terminust használják. Minden jelzés egybehangzóan mutatja, hogy egy
hatalmi érdekcsoportról van szó, amelynek élén egy kivételesen tehetséges, hívei
számára egyedülállóan karizmatikus vezető áll. Különösebb jövőképük nincs,
kivéve ami a hatalomban való hosszú távú berendezkedést illeti, mindezt maguk és
klientúrájuk anyagi előnyére s a társadalom barát-ellenség szerinti, bolsevista
típusú kettéosztása árán. Erről nem is mondanék többet, mert nem szeretném
plagizálni Obama és Clinton elnököket. Mivel ideológiájuk csak nyomokban,
inkább csak választási jelszavak formájában létezik, a ’nemzeti összefogás
rendszerének’ urai valójában nem lehetnek antiszemiták sem. Ami viszont fontos,
és szörnyen deprimáló, hogy opportúnus, politikai haszonlesést célzó, kódolt
gesztusaik a szélsőjobb felé (ilyen a Horthy szobor közvetlen szomszédságában
felállított német megszállási emlékmű is) hozzájárult a ’mindennapi nácizmus’
Pandóra-dobozának tágra nyílásához.
Olykor el is gondolkodik a
magamfajta ’remigráns’, hogy nem normális, amiért nem párizsi lakásában tölti
idős napjait, hanem itt, ahol az ember lépten-nyomon futóbolond nyilasokba
botlik. Párizsban negyvenegynéhány év alatt mindössze egyszer találkoztam
ilyennel. Egyszer egy taxis zsidózott nekem Párizsban, ami viszont itthon még
értelmiségi körökben is megesik, ha az ember eltávolodik a Középeurópai Egyetem
körletétől. És ebben a hatalomnak súlyos a felelőssége, annak az ambivalenciának
révén, amellyel a kormány ehhez a kérdéshez viszonyul. Manapság a pesti utcán,
buszon, villamosban vagy akár a parlamentben immár következmények nélkül lehet
zsidózni...
Fontos társadalomtörténeti kérdés, hogy vajon
az antiszemitizmus mennyire tekinthető folytonosnak, hogy a mai antiszemitizmus
a régiből táplálkozik-e. Az antiszemitizmus nagyon furcsa képződmény. Egyrészt megvan
a maga helyi, történelmi, időben meghatározott motivációs rendszere, ami –
Bibóval szólva – a zsidók és nem zsidók közötti rossz összeszerveződés tükre.
De túl ezen, az antiszemitizmus antijudaizmus képében eredetileg a keresztény
hitvilág terméke. Ha megkérdez idősebb zsidókat, sokuk közös emléke, hogy
gyerekkorukban a játszótéren a többi gyerek azzal csúfolta őket, hogy ők ölték
meg Jézus Krisztust. A modern korban pedig korán (tulajdonképpen paradox módon már
a felvilágosodás elvileg emancipatórikus – felszabadító, jogegyenlőséget
proklamáló – eszmerendszerének diadala óta) kialakultak a világi, hol
antimodernista, hol szocialista alapú, hol pusztán antikapitalista, hol kirekesztően
nacionalista, s később – a 19. század legvége óta - rasszista zsidógyűlölet
modelljei. A kommunisták alatt Magyarországon tilos volt zsidózni, ezt a kommunista
univerzalizmus elvben kizárta, úgyhogy legalább nyilvánosan nem zsidóztak,
végtére is diktatúra volt. Másutt (s ez az 1950-es évek Csehszlovákiájára, az
1968-as s azutáni Lengyelországra s a mindenkori Romániára egyaránt vonatkozik)
az antiszemita közbeszédet a kommunista államgépezet is kisajátította és
manipulálta. E téren a szovjetizált országok egyáltalán nem folytattak egységes
politikát.
Nálunk azonban – talán csak
átmenetileg – a felnövő nemzedékekben ez a tabu hatékonyan semlegesítette a korábban
’zsidókérdésként’ megfogalmazott közbeszédbeli témát. Az 1989 utáni
rendszerváltás azonban ezeket a gátlásokat és mesterséges gátakat is
felszabadította. Mégis, a háború előtti és a mostani antiszemitizmus között nagy
különbségek vannak. Mindenekelőtt az, hogy a társadalmi valóságban azelőtt tényleg
voltak elkülöníthetően zsidók, mégpedig látható tömbökben, azonosítható
rétegekben, szakmai vagy osztályjellegű szektorokban. Nevezetesen hatalmi,
szakmai, lakóhelyi egységek formájában. Például a Gyáriparosok Szövetségében a
zsidó nagyvállalkozók meghatározó szerepet játszottak. A legnagyobb magyar
iparvállalatok ténylegesen zsidó tulajdonban voltak az eredeti tőkefelhalmozás
társadalmi egyenlőtlenségei – konkrétan a honi keresztény rétegek modernizációs
deficitje okából. Ugyanez magyarázza, hogy az értelmiségi szakmagyakorlás modern
formáit nálunk szintén nemritkán zsidók építették ki. Az ügyvédi, az orvosi, banktisztviselői,
ipari és kereskedelmi alkalmazotti vagy újságírói szakma képviselőinek többsége
sokáig zsidó volt. Az Est-lapokat a
zsidó lobbi termékeként tartották számon. A modern újságírást Közép- és Kelet-Európában
másutt is gyakran zsidók „találták fel”. (Nemrég lehetett olvasni egy szép
cikket a Népszabadságban az amerikai
újságírás magyar származású úttörőjéről, Pulitzerről, amelyben csak azt nem
említették meg, hogy zsidó volt...) A mostani társadalomban azonban ilyen
értelemben tulajdonképpen már nincsenek zsidók, legalábbis Magyarországon,
akárcsak egyebütt a volt kommunista államokban. Pedig Budapesten az értelmiségi
szakmákban ma is sok zsidó működik, csak elszórva. Megszűnt, hogy zsidókat – zsidókként – önálló
társadalmi tényezőkként lehessen számon tartani. Ez még a politika terén sem
lehetséges. Az antiszemitizmus szempontjából persze ennek nincs különösebb
jelentősége, mivel ez önmagát gerjeszti, hiszen nagyrészt fantazmákon alapszik.
A zsidógyűlölethez – ezt jól tudjuk - nem kellenek zsidók. Elég egy fajta
történelmileg konstruált negatív tapasztalat, ami Magyarországon is – akárcsak némely
szomszéd társadalomban - a családok vagy a kisközösségek zárt nyilvánossága
átmentett az antivilágból a mába, hogy aztán az újjászervezett politikai
szélsőjobb sajtójában szélesebb nyilvánosságot is nyerhessen. Legyen elég ennyi
e történelmileg túlterhelt témából.
[1] Akiket publikációim további részleteire lennének
kíváncsiak, ezeket megtalálni honlapomon : www.karadyviktor.uni.hu.
[2] L. legújabb könyvem idevágó tanulmányait és adatait : Ethnic and Denominational Inequalities and Conflicts in Elites and Elite Training in Modern Central Europe, Budapest, Wesley János Lelkészképző Főiskola, 2012, különösen 45-83, 107-123, és 141-157 o.
[3] Tantárgy-sajátos alkulturális egyenlőtlenségek a
dualista kor középiskolásainak tanulmányi teljesítményeiben, / Educatio, 2012, tél, 21/4, 513-534.
[4] Erre már első itthon kiadott könyvemben részletesen kitértem : Zsidóság, modernizáció, polgárosodás, Budapest, Cserépfalvi, 1997, különösen 151-195.
[5] Sok egyéb tanulmány mellett l. Kozma Istvánnal közös könyvünket : Családnév és nemzet. Névpolitika, névváltoztatási mozgalom és nemzetiségi erôviszonyok Magyarországon a reformkortól a kommunizmusig, Budapest, Osiris, 2002.
[6] L. erre legújabban:
A gyengéd érzelmek és a sorsközösség-választás időbeli logikája a
zsidó-keresztény házas mozgalom alakulásában Budapesten (1895-1947), in Ki szereti a zsidókat ? Szerk. Mózes Endre, Budapest, Noran kiadó,
2014, 256-269.
[7] L. többek között könyvemet : Önazonositás és sorsválasztás. A zsidó csoportazonosság történelmi alakváltozásai Magyarországon, Budapest, Új Mandátum, különösen 168-262.
[8] Erre nézve sok részletkérdést igyekeztem tisztázni egyik már korábbi tanulmánygyüjteményemben : Zsidóság és társadalmi egyenlõtlenségek (1867-1945). Történeti-szociológiai tanulmányok. Budapest, Replika könyvek, 2000.
[9] Ezekre a témákra több tanulmányomban és könyvemben is reflektáltam. Legkorábban a még Kende Péter által a ’Párizsi magyar füzetekben’ kiadott munkámban : « Szociológiai kisérlet a magyar zsidóság 1945 és 1956 közötti helyzetének elemzésére , in Zsidóság az 1945 utáni Magyarországon, Párizs, 1984, 37-180. Ennek az anyaga nagyrészt bekerült későbbi könyvembe : Túlélők és Újrakezők. Fejezetek a magyar zsidóság szociológiájából 1945 után, Budapest, Múlt és jövõ. 2002.
[10] A zsidóság igen sajátos – globálisan és az erőszakkal járó bűntettek szempontjából minimális – bűnözési sajátosságaira többek között l. Denominational Dimensions of Crime in Late Dualist Hungary”, Yearbook 2001-2002, History Department, Budapest, Central European University, 187-197.
[11] L. erre vonatkozólag a túlélő zsidóságra vonatkozó
könyvem demográfiai fejezeteit : Túlélők
és Újrakezők, id. mű, 67-109.
[12] « Ordinary Deaths in Times of Genocide and Forced
Assimilation. Patterns of Jewish Mortality in Budapest (1937-1960) » in Randolph
L. Braham, Brewster S. Chamberlain (ed.) The
Holocaust in Hungary : Sixty Years Later, New York, published in
association with the United States Holocaust Memorial Museum, distributed by
Columbia University Press, 89-111.
[13] L. erre legfrissebb publikációim közül : Zsidó-keresztény kapcsolatok a honi elemi iskolai piacon a 20. század első felében. Esettanulmány a felekezetek közötti távolság és közelség történelmi alakulásáról, Credo, Evangélikus folyóirat, 2014/2, 6-14; Közelítések a Vészkorszak mérlegéhez az elemi iskolai piacon, ORZSE Évkönyv, 2014, 185-202.
[14] Desperation and Resistance under the Rise of Fascism and Nazi rule. Paradoxes of Jewish Mortality in Budapest (1938-1945), in Küzdelem az igazságért, szerk. Karsai László és Molnár Judit, Budapest, Mazsihisz, 2002, 357-365.
[15] Közel két évtizede jelent már meg a hasonló témákat feszegető első tanulmánykötetem : Felekezeti egyenlõtlenségek és iskolarendszer. Történeti-szociológiai tanulmányok, Budapest, Replika-könyvek, 1997.
[16] Victor Karady, Peter Tibor Nagy (ed.), The numerus
clausus in Hungary. Studies on Academic Antisemitism in Inter-War Central
Europe, Budapest, Pasts Inc., Centre for Historical Research of the Central
European University, 2012. (“Research Reports on Central European History”),
[17] L. legutolsó ilyen kiadványunkat : Educational Inequalities and Denominations, 1910. Database for Transylvania, Budapest, John Wesley Publisher, 2009.
[18] L. erre nézve is Nagy Péter Tiborral közös könyvünket : Iskolázás, értelmiség és tudomány a 19-20. századi Magyarországon, Budapest, Wesley János Lelkészképző Főiskola, 2012. http://mek.oszk.hu/10900/10983. Az érettségizők közötti rekrutációs és egyéb felekezet- és nemzetiségi háttér-sajátos egyenlőtlenségeket egy francia tanulmányban foglaltam össze : Les inégalités ethniques et confessionnelles dans les performances scolaires des bacheliers en Hongrie (1851-1918), Histoire et mesure, juin 2014, 167-193.
[19]
Ezekből a felvételekből munkatársaink már több kötetnyi tanulmányt közöltek. L.
Nagy Péter Tibor által a Wesley János főiskola
kiadványként szerkesztett ’Szociológiai dolgozatok’ c. könyvsorozatot. Magam
most készítek elő szintén több tanulmánykötetet a művelt elit különböző
szakcsoportjairól, kezdve az orvosokkal és a jogászokkal. Legelső ilyen tárgyú
(egy volt diákommal Valter Csillával közös) monográfiám már egy negyed százada
megjelent : Egy országos vonzáskörű szegedi
főiskola, a Polgári Iskolai Tanárképző diplomásai, 1928-1950, Szeged, Móra
Ferenc Múzeum, 1990. Külföldi publikációim között konkrét beszámolókat egyelőre
a következőkben találni : Behind the facade of the Liberal State : ethnic and
religious inequalities of elite education in Dualist Hungary, in Homályzónák/Zones d’hombre, Mélanges offerts
au 80e anniversaire de Charles Kecskeméti, Paris, 2013, 212-219; Les
Allemands dans l’intelligentsia moderne émergeante en Hongrie à l’époque
de la Double Monarchie, Austriaca, 2012, 1, 193-221. Emellett az 1.
jegyzetben idézett francia-angol könyvem
is több idevágó tanulmányt közöl.
[20] Zsidóság Európában a modern korban. Történelmi-szociológiai vázlat., Budapest, Új Mandátum, 2000.
[21] L. a témára reflektáló tanulmányt nemrég kiadott
könyvemben: Allogén elitek a modern
magyar nemzetállamban. Történelmi-szociológiai tanulmányok, Budapest,
Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont, 2012, 192-230.
(Szociológiai dolgozatok 6.)
[22] L. úo. 175-191.
[23] L. erre összefoglaló tanulmányomat : Felekezet és etnicitás az ipari társadalmakban. Vázlat a partikuláris identitás elméletéről, különös tekintettel a jelenkori zsidóságra, in Önazonosítás, sorsválasztás, id. könyv, 10-39.